Winter Games 2015 m-a învăţat că plăcerea condusului nu este chiar ceea ce ne imaginăm noi că este

Autor: Andrei Ştirbu 08 mart. 2015 Teste speciale

În timp ce coboram serpentinele de pe Pârâul Rece, al căror asfalt era suficient de alunecos încât să trezească sistemele de siguranţă activă ale MINI-ului Cooper S, mă gândeam la plăcerea condusului.

Am conchis – printre momente de uşoare panică, atunci când botul MINI-ului subvira şi mă gândeam că niciunul dintre cei 192 de cai-putere nu mă vor scoate din impas dacă nu voi şti cum să-i strunesc fix atunci când trebuie, fix aşa cum trebuie – că plăcerea condusului este, practic, un fel de ţigara de după.

Satisfacţia momentului nu prea există, atunci când vorbeşti de adevărata plăcere a condusului. Căci momentul este trăit cu ochii mari, cu gura uşor întredeschisă şi gâfâind în spatele volanului. Satisfacţia vine în clipa în care ai terminat cu bine şi eşti încântat de cum anume ai reuşit să performezi. Da, se pare că cele mai plăcute două lucruri din viaţa noastră au destul de multe lucruri în comun.

Şi, exact ca şi în cazul celuilalt lucru plăcut din viaţa noastră, nimeni nu s-a născut învăţat să garanteze plăcere, aşa că, pentru a face fix ce trebuie fix atunci când trebuie, este nevoie de multă practică.

Destinaţia mea în acea dimineaţă răcoroasă de februarie a fost pensiunea Tudor – locul de întâlnire al participanţilor la Winter Games 2015.

Despre şcoala de pilotaj Smart Driving ai mai auzit de la noi. Poate că te-ai şi numărat printre cei peste 340 de cursanţi care au absolvit-o. Dacă este prima oară când auzi despre ea, iată o scurtă descriere: un instructor italian – pe numele său Andrea Fogliazza – a investit, în 2013, 140.000 de euro deschizând o şcoală de pilotaj a cărei flotă este constituită în excusivitate din modele BMW. Un proiect îndrăzneţ, care şi-a găsit aliaţi puternici – APAN Motors, Michelin, OZ Racing, Motor Park Romania. Andrea, alături de cei opt traineri specializaţi ai şcolii Smart Driving, te învaţă să conduci mai bine. Şi, oricât de bine crezi că ştii să conduci, în momentul în care ajungi pe mâna lor, îţi dai seama că este loc de mai bine. De mult mai bine.

Iată-ne, aşadar, în faţa a două minicircuite pe zăpadă, pregătiţi să exersăm subvirarea şi supravirarea cu un Seria 3 Touring, două Seria 5 xDrive şi un Seria 4 xDrive. Scopul exerciţiilor este acela de a observa sistemul xDrive la lucru, aşa că Seria 3 Touringul a fost un bonus binevenit şi, în acelaşi timp, o modalitate de a compara comportamentul maşinilor în funcţie de ansamblul motor disponibil.

Aş vrea să-ţi dau un sfat cu ocazia aceasta: în momentul în care ajungi cursant la o şcoală de condus profi, încearcă să lupţi cu sistemele de avarie ale creierului. Dacă eşti ca mine, probabil că vei încerca să redresezi maşina în momentul în care botul nu se mai aliniază cu traiectoria dorită de tine, în ciuda faptului că trainerul de lângă tine te încurajează s-o „mai ţii” virată sau să îi „dai”. Dă-i-o! Gândeşte-te la acest exerciţiu ca la experienţa statului în mâini.

Pentru a putea sta în mâini, trebuie să te lupţi cu dorinţa creierului de a te scoate din poziţia asta şi de a te readuce la normal. Ei bine, corelat cu universul şofatului, exerciţiile acestea sunt peretele de care te vei sprijini în cazul în care corpul tău, proptit în mâini, va trece de poziţia verticală şi te vei duce pe spate. Să faci lucrurile – pe care le faci în cadrul unei şcoli de pilotaj – pe un drum public este ca şi cum te-ai pune în mâini pe marginea unei terase de pe acoperişul blocului. Poate chiar un pic mai riscant.

Ce am mai învăţat acolo, pe lângă a nu mă mai comporta ca o fecioară când mă aflu cu un Seria 4 pe gheaţă? Am învăţat că jonglatul cu cele 1,9 tone ale unui Seria 5 xDrive, pe gheaţă, este o experienţă care oscilează între „fenomenal” şi „terifiant”, în funcţie de viteză – şi vorbim de viteze de 30-32 km/h. Am învăţat şi că, după ce exersezi suficient, sistemul de transmisie integrală devine un ajutor salvator.

Există o caracteristică a echipei Smart Driving pe care n-o s-o găseşti în nicio descriere „Despre Noi” pe care o vei găsi în on-line. Andrea şi echipa sa găsesc o satisfacţie aparte în a te face să râzi. Şi, desigur, nu vorbesc despre glume cu „Un şofer de Mercedes-Benz / Audi intră într-un bar…”. De fapt, nu mă refer la glume deloc.

Şi nici la faptul că, pentru ca minicircuitele de zăpadă să aibă şi zăpadă (vremea a fost neaşteptat de caldă pentru final de februarie), au adus circa 40 de camioane de zăpadă acolo şi au stropit ore întregi cu apă suprafaţa. Nu. Momentul în care şi-au arătat adevărata faţă a fost acela în care, la finalul primei zile, au plecat în munte, pentru a se asigura că „surpriza” din ziua a doua va putea fi susţinută. Practic, au târâit, până pe la trei dimineaţa, două anvelope pe o porţiune de drum forestier, drum care va reprezenta „proba specială” de karting pe zăpadă.

Specificul Winter Games este acela de a pune pe lista de activităţi şi unele născute din pura dorinţă de distracţie. Iar organizarea unei pseudocompetiţii de VTM cu karturile a părut o idee bună. Ce-i drept, a fost şi „una dintre cele mai distractive chestii pe care le-am făcut în viaţa asta”, după cum bine îmi amintesc că am zis imediat ce m-am întors de pe „probă”, gâfâind, cu ochii în lacrimi (de la zăpadă).

Cu toate că nu m-am buşit în alţii într-un veritabil Destruction Derby şi nici n-am făcut salturi cu ARO-ul Monster Truck, au fost şi ele pe lista de activităţi. Şi urcatul în copac (fără maşină, doar tu); şi trasul cu arcul şi cu arma; şi cursurile de înnodat funia. Şi test driveuri cu toată gama X de la BMW. Winter Games a comasat toate aceste activităţi de agrement şi aceste cursuri de pilotaj într-un week-end plin. 

În ciuda vremii neprielnice (este pentru prima dată când mă refer la o zi de februarie însorită şi călduroasă ca fiind „neprielnică”), echipele Smart Driving şi APAN Motors au făcut eforturi lăudabile pentru a desfăşura activităţile aşa cum şi-au propus iniţial. Posesor de BMW sau nu, îţi recomand să verifici programul Smart Driving pentru Summer Games. 


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide